Naujiena

Viktoro Paukštelio tapybos paroda „Uždraustas kraštovaizdis“

2022 08 23

Nuostabią vasarvidžio popietę, Žemaičių dailės muziejaus pokylių salė ir vėl suskambo jausmingais akordais, parodų salės nušvito naujų dailės darbų potėpiais. Liepos 23 d. muziejaus svečiai, meno mylėtojai rinkosi į pianisto ir dailininko Viktoro Paukštelio tapybos parodos „Uždraustas kraštovaizdis“ atidarymą. Vakaras pradėtas muziejaus direktoriaus Alvido Bakanausko sveikinamąją kalba, kurioje pristatyta menininko biografija, įspūdingi pasiekimai tiek profesinėje, tiek gyvenimiškoje srityse. Parodos pristatymo koncertui pianistas pasirinko ekspresyvius, kupinus jaudinančių patyrimų, žymiųjų klasikų kūrinius, kurių atlikimo aukšto lygio meistriškumo sužavėta publika menininkui atsidėkojo gausiomis ovacijomis, sveikinimais ir gėlių puokštėmis.

Viktoro Paukštelio parodos darbų kuratorė profesorė dr. Raminta Jūrėnaitė atskleidė subtilų ir jautrų tapybos darbų pasaulį, pasidalindama parodos sumanymo gimimo istorija. Kartu su profesore Raminta Jurėnaite, menininkas ekspozicijos temą ir paveikslų atranką sumanė būtent šiai vietai. Per visas šešias muziejaus sales judėdamas pietine ir šiaurinė anfiladomis, žiūrovas įtraukiamas į daugiaprasmį pasakojimą. Parodos pavadinimas – nuoroda į klausimą ar šiuolaikinėje tapyboje gali būti plėtojami ne tik kraštovaizdžio, bet ir portreto, religinio, bei istorinio paveikslų žanrai. Tapyboje Paukštelis užmezga dialogą su senųjų meistrų paveikslais. Jis tapo paveikslus ir iš knygose, spaudoje ir asmeniniuose albumuose rastų fotografijų. Monochrominiai tapytojo paveikslai balansuoja tarp intelektualios ir emocionalios refleksijos, atspindėdami visiems laikams aktualias meilės, tikėjimo, herojizmo ir gamtos temas.

Tikras malonumas pristatyti publikai Viktoro Paukštelio (g. 1983) tapybos parodą „Uždraustas kraštovaizdis” šiuose didinguose, puikiai restauruotuose Mykolo Oginskio rūmuose. Parodos tema, kaip ir paveikslai bei jų išdėstymas,  sumanyti specialiai šių rūmų interjerams, eksponuojami abiejose iškilmingų salių anfiliadose. Parodos pavadinimas - nuoroda į klausimą ar šiuolaikinėje tapyboje dar gali būti plėtojami tradiciniai žanrai - ne tik peizažo, bet ir portreto bei religinio, istorinio ar mitologinio paveikslo. Ieškodamas atsakymo, Paukštelis tapyboje užmezga dialogą su dailės istorijos srovėmis kaip ir su pavieniais įžymiais paveikslais. Savo darbais menininkas apeliuoja į žiūrovo erudiciją kaip ir į intuityviai funkcionuojančią kolektyvinę atmintį.

Tapyboje menininkui - žinomam pianistui, atliekančiam klasikinę muziką, praeities meistrų kūriniai taip pat ne mažiau svarbūs kaip ir šiuolaikiniai. Paukštelis labiausiai žavisi tų menininkų paveikslais, kurie įveikė savo laikmečio tapyboje viešpatavusius stilius ir atvėrė kelius naujoms meno srovėms. Savo darbuose jis mezga dialogą su Karavadžu, pergalėjusiu manierizmo tradiciją ir padariusiu didžiulę įtaką visiems baroko meistrams; su Teodoru Žeriko, iš klasicizmo tapusiu romantizmo pradininku; ir su Eduardu Mane, sukėlusiu skandalą to meto visuomenėje savo akademizmui svetimais siužetais, tapyba en plein air bei laisva darbo technika ir taip tapusiu prekursoriumi jauniesiems tapytojams - impresionistams. Renkantis pavyzdžiais šių ir kitų senųjų meistrų paveikslus, Paukštelį domina kupinas jaudulio žaismas tarp pakartojimo ir pakeitimo, žavėjimosi ir destrukcijos.

Iš antrinės realybės, o ne iš natūros tapantis menininkas, pasitelkia dar vieną motyvų šaltinį: jis tapo paveikslus iš knygose, periodinėje spaudoje ir asmeniniuose albumuose rastų senų ir naujų, juodai baltų fotografijų. Iš fotografijų tapyti įvairių žanrų paveikslus apsiribodamas pilkos monochromija dar 70-aisiais  Diuseldorfe pradėjo Gerhardas Richteris, greitai sulaukęs ir tarptautinio pripažinimo. Šis metodas, vienam garsiausių šių dienų tapytojui, išliko svarbus ir vėlesniame jo kūrybos periode, tačiau ne vienintelis. Nuo devintojo XX a. dešimtmečio šią meninę strategiją pasirinko ir belgų tapytojai Luc Tuymans bei Jan Vanriet, savo paveikslus skyrę traumuojantiems XXa. istorijos įvykiams. Tuymans tapybos maniera sekė ypač daug jaunesniosios kartos menininkų skirtingose šalyse. Šiandien tokia menininko strategija įsitvirtino kaip neatidaloma šiuolaikinės tapybos raidos dalis, ją pasirinkę tapytojai ieško savojo individualaus raiškos būdo.

Tokiu metodu sukurti Paukštelio paveikslai balansuoja tarp dokumento ir intelektualios bei emocionalios refleksijos. Juose ypatingai detaliai pasakojama apie tekantį žmonių gyvenimą, paukščius ir žvėris gamtoje. Tuo pačiu metu menininkas dvejodamas klausia savęs, kaip ir žiūrovo, ar mes dar sugebame dėmesingai, o tuo labiau teisingai stebėti. Paukšteliui tapymas turi ir kažką magiškai ritualaus. Drobės paruošimas, dažų sumaišymas bei padengimas teptuku skirtingais sluoksniais trunka ilgai, o dar pertapymas ar net drobės sunaikinimas, kai rezultatas netenkina – visa tai prieštarauja skubėjimui.

Abiejose paveikslų grupėse, tapytose pagal senuosius meistrus ir iš fotografijų, tradicinių žanrų tyrinėjimas Paukšteliui šiandien atveria neįprastai platų temų repertuarą – universalios galios ir laikinumo, meilės ir mirties, tikėjimo ir abejonių temos papildomos asmeninėmis. Netiesiogiai, per užuominas pasakojama ir menininko autobiografija, jo aistra muzikai, tapybai ir gamtai.

Pilkos ir juodai-baltos monochromija turi konceptualų charakterį, menininkas taip nurodo į vaizdų kilmę iš antrinės realybės ir suteikia jiems daugiaprasmio sąlygiškumo. Tuo pačiu metu ir ši monochromija yra iškalbinga, nes nėra dviejų vienodų pilkų ar juodos atspalvių. Pilkos gali būti šiltos ir šaltos, juoda - virpantis šešėlis ir gili tamsa.

Tapytojui būdinga skirtingų dydžių drobių pasirinkimas - nuo didžiulių monumentalių iki labai mažų. Dydį jis pasirenka pagal kūrinio sumanymą ir dažnai tą patį visai paveikslų grupei, autoriui svarbi kaita tarp reprezentacijos ir intymios komunikacijos.
                                                           Parodos kuratorė prof. dr. Raminta Jurėnaitė

 


Paskutinį kartą redaguota: 2019-12-20 2022-08-25 10:50
Žemaičių dailės muziejus
Biudžetinė įstaiga
Parko g. 1, LT-90113, Plungė
Tel./Faks.: (8 448) 52492
El. paštas: zd.muziejus@gmail.com
Duomenys kaupiami ir saugomi
Juridinių asmenų registre
Kodas: 191123113
Muziejaus veikla
Maloniai kviečiame įvertinti Žemaičių
dailės muziejaus teikiamų paslaugų kokybę

Draugaukime